Lära hästen att stegra

DATUM: 2012-05-13 / TID: 18:54:05

Jag är rätt emot att lära hästen att stegra. Det kan bli farligt i slutändan, men det beror ju oxå på hästen och hur den är.
Gulans ägare har en gång lärt henne stegra och det är därför hon gör det ibland. Hon har bara stegrat "ordentligt", eller ja, högt eller vad man ska säga med mig en gång och det var första gången jag red henne så då visste jag inte vad jag skulle göra. Nu om hon börjar hoppa på bakbenen så är jag på med spöt eller hälarna på en gång för att markera att det här är inte okej! Nästan alla gånger har hon slutat på en gång, och hon har inte gjort det dom senaste gångerna (i bortsett från idag, men hon är rädd för får ju!). Men när hon håller på blir jag inte rädd efersom jag vet att hon inte gör något för att vara dum :)
Det beror såklart också på vad för slags häst man har. Om man har en hetsig fullblodshingst som brukar kunna dra iväg och hålla på kanske man inte ska lära den att stegra, men om man har typ tobbe larssons hästar så går det kanske bra.
Men hur snäll häst man är har så kan det gå fel, t.ex att hästen går hur högt upp och slår runt.
Kommentera gärna om ni har någon annan åsikt!
Bilderna är lånade ifrån http://ztreliin.blogg.se/ ponnyakuten ;)


/Ella

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback