Min vecka på Grällsta!

DATUM: 2012-06-23 / TID: 18:03:32

Har haft en het underbar vecka på grällsta! Rekomenderat ALLA att åka dit!
 
Lördag

Jag kom dit vid halv 3 och då gick jag mamma och pappa och kollade runt lite hur det såg ut överallt! Alla samlades och vi fick lite information och så. Sedan åkte föräldrarna hem och vi samlades i olika grupper och körde lite lärakänna lekar. Vi fick oxå berätta om vad för slags häst vi ville ha. Jag sa att jag ville ha en D-ponny som är pigg och har egen motor, men inte är het och vara bra på dressyr. Resten av kvällen var vi mest i stugan.
 
Söndag

Vaknade halv 7, men man är ju inte på ridläger för att sova! ;) Efter frukosten samlades vi i stallet för lite teori. Sen fick vi reda på vilken häst man skulle ha, jag fick Dublin! Så vi åkte til hagarna och hämtade hästarna. Vi tränsade dom i hagen för att rida barbacka tillbaks men flera hästar, bla Dublin har helt uppstressade så vi ledde dom. Dublin var jättestressad. 
När han stog i spiltan blev han lugnare. Sedan var det dags att provrida hästarna! Det kändes inte alls bra med han så jag fick prova Pegaz. Han var lite seg och väldigt stor, men det kändes ändå bra! I spiltan stog han HELT still när jag borstade!
Vi delades in i grupper idag, jag hamnade i blåa!
 
Måndag

På fm hade vi dressyr, P var jättefin, dock lite seg! På em hade vi markarbete och då testade jag sporrar på han och då gick det mycket bättre! Jag kommer faktist inte ihåg så mycket mer från den dagen förutom att jag, Alice, Sofia och Jonna var helt hypra och inte kunde sova på kvällen/natten, haha!
 
Tisdag

På fm hoppade vi, vi delade in blåa och lila gruppen i tre grupper, så vi var färre än vanligt! Vi stog upp i lätt sits under hela uppvärmningen, sjukt jobbigt! Sedan gjorde vi samma övnng som på markarbetet igår, att galoppera över två bommar och räkna sprången emellan. Jag som är van med att rida ponny tänkte att det kanske blir 5-6 språng, men det blev 4, haha! Sedan fick vi hoppa ett kryss i trav och galopp, men Pegaz är så stor att han inte behövde hoppa över! På em red vi ut i skritt och trav, mysigt :) Efter att vi lämnat hästarna i hagen så visade några ledare hur man gör när man visar häst på utställning och så fick man prova. 
 
Onsdag
 
På fm hade vi gymkhana! Vi hade Pegaz och Figaro, dom största hästarna haha! Vi hade lite olika grenar och bytte häst efter varje. Vi körde blåa mot dom lila! Blåa vann! :D
Efter lunch hade vi dressyr, det var sjukt varmt ute så P var segare än vanligt, men ha var fin ändå! Vi delade upp gruppen i två och red efter varandra. Det var skön eftersom då blev de mer utrymme och man kunde fota varandra! ;)
På natten blev vi väckta av att ledarna sprang runt och öppnade dörrarna och skrek att vi skulle vakna! Det var dags för spökrundan ;) Det var hur läskigt som helst men ändå kul!
 
Torsdag

På fm red vi ut i alla gångarter, P var pigg och framåt! På em hade vi hoppning. När vi vämde upp struntade jag helt i var han hade huvudet och la att fokus på att få fram han. Vi hoppade en liten bana, men det var lätt lågt så då tyckte han inte det var någon idé att hoppa utan mycket bättre att galoppera över. Vi avslutade med att hoppa ett räcke som var lite högre och då gick han mer framåt och hoppade fint!
 
Fredag

På morgonen när vi hämtade hästarna kom Pegaz till mig, jag blev hur glad som helst! På fm hade vi barbacka lektion, hur kul som helst, vi körde lekar, red(i alla gångarter) och hoppade utan händer, körde huvud, axlar, knä och tå samtidigt som vi travade, red i damsadel och sånt! Jag gled av en gång ;) Vi red i 1,5h, men det känder som typ en halvtimme!
På eftermiddagen hoppade vi bana, pegaz var trött...
Vi släppte ut hästarna innan maten idag och efter att vi ätit dansade vi kring midsommarstången! Sedan var det talangjakt, blåa gruppen var heelt klart bäst men vi vann inte :( Sen var det disco till halv 12. 
Sofia och jag sov ute på gruset utanför stugorna, haha! Vi la oss i sovsäckar på mattor. Vi sov där halva natten och sen gick vi in.
 
Lördag

Sista dagen... Jag var gråtfärdig redan när vi tog in hästarna! 
Vi hade uppvisning för föräldrarna, vi hoppade bana! Jag hoppade 50/60, så jag hade ju lagomt otaggad häst. Han var pigg och framåt när vi red fram men sen var det slut på energin! Vi kom runt iaf, och han gjorde jättefina galoppombyten efter hindrerna när han landade i fel galopp.
Vi tog ut hästarna i hagen direkt efter vi ridit. Jag grinade hela vägen till hagen och när vi skule sitta av så ville ingen det utan alla satt kvar, haha! Sedan när vi suttit av frågade emma(en ledare) om vi var beredda att gå in i hagen och alla bara "neej!". Det var så jobbigt att lämna Pegaz, jag har verkligen fäst mig vid han och det känder verkligen som han var min...
Men jag får ju se han igen om ett år, för jag SKA dit nästa sommar också!<3
/Ella
 
 
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback