Framgång och motgång går hand-i-hand

DATUM: 2012-01-19 / TID: 09:44:00

Ändå sedan jag börjat rida har det gått bra. Jag har aldrig haft svackor, nästan aldrig ridpass som gått dåligt. Jag skulle kunna skriva om dom få ridlektionerna som gått dåligt, men jag finner ingen anledning till att göra det.
När jag började jag rida så fick jag börja i en grupp som redan ridit en termin och kunde skritta, trava, stanna och svänga. Det dröjde inte lång tid innan jag var bland som bättre i gruppen. Jag vet inte vad det beror på, men det kan nog vara för att jag var väldigt lättlärd, verkligen ville detta och orädd(dock bara på hästryggen...).
Mamma brukade sitta på läktaren och kolla på och när vi hoppade in i bilen på väg hem så var alltid den första frågan "hur såg det ut? vad kunde jag ha gjort bättre?" det frågar jag fortfarande.
Min första ridlärare heter Linda. Det perfekta första ridläraren! Hon var snäll, stöttande och la en bra grund för ens ridning. Jag var livrädd i all hästhantering, så hon hjälpte mej mycket.
Efter en termin/ett år(?) så bytte jag grupp och fick rida på tisdagar ist för måndagar. Jag bytte pga att det inte funkade med sjuts och så, men det var nog dags för mej att byta ändå eftersom gruppen jag red i inte vågade så mycket, så medans jag galopperade för första gången, halvt hängandes på ponnyns hals, totalt överlycklig så gick en annan in till mitten när vi skulle trava.
Men i alla fall, jag började rida på tisdagar för tina. Oj, vad jag utvecklades! Jag hoppade t.ex 90 cm, och var med i min första pay'n jump. Mitt intresse för hoppning växte. Jag red för Tina i ett år, sedan byttes hon mot Cissi, men det var fortfarande samma grupp.
I början när jag red för cissi tyckte jag inte alls att hon var bra, men efter ett par veckor började jag tycka mer om henne!
Utvecklingen fortsatte att gå spikrakt uppåt, jag lärde mej en massa dressyrrörelser och i hoppningen hoppade vi rätt långt, men svåra vägar. Jag var med i flera pay'n jump och kände att det är hoppnig som jag vill satsa på! Men i april 2011 red jag dressyrlektion privat för Cissi och jag lärde mej att rida hästen i form. Då märkte jag att dressyr faktist är rätt kul! Intresset för dressyr växte och det var nog efter sommaren -11 som jag kände att det började väga över hoppningen.
Så i oktober var jag med i dressyr KM och vann i min klass (ridskoleponnys)!
Gissa om jag var stolt!!
Efter det gick det toppen i dressyren! I hoppningen gick det också bra, märkte att Waldo är en häst som passar mej rätt bra, vilket jag också fick höra av ridlärare.
I slutet av ht -11 bestämde vi att jag skulle byta grupp för att kunna fortsätta utveckas, är glad över det beslutet!
Det blev också ridlärarbyte, från cissi till tina.
Nu har jag ridit två lektioner på terminen och det har faktist inte gått så bra! Det har ju inte gått dåligt, men det är nog första gången det har hänt två gånger i rad att det går sådär.
Så igår när jag kom hem kände jag att jag nog börjar plana ut i utvecklingen... Då gäller det att kämpa på ändå, för jag vet... Att efter motgång kommer framgång!




/Ella

Kon jättegärna med feedback om inlägget! :)
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback