Markarbete med världens svettigaste ponny

DATUM: 2012-08-21 / TID: 20:01:10

Markarbete på utebanan idag!
 
Jobbade hästarna självständigt i både trav och galopp. Saiguss var ganska fin i traven och formen blir bara bättre och bättre! I vänstergaloppen fick vi en jättefin fattning och fick in en jättebra rytm. Men sedan så skulle jag se om jag kunde öka galoppen och då blev saiguss piggare och tyvärr lite svår att få tillbaka.
 
Första övningen gick ut på att på ena kortsidan skulle vi rida skänkelvikning till ett par bommar och sen över dom sedan skulle vi lägga en stor volt vid andra kortsidan och över en bom. Saiguss hade ju blivit lite piggare då så han var svår att få tillbaka så skänkelvikningarna blev platt och inte alls bra. Jag blir alldeles uppstressad och hård i handen. Vi gjorde denna övning i båda varven.
 
Andra övningen skulle vi göra samma sak men skippa skänkelvikningarna och då låg det två hinder vid varje kortsida där man skulle lägga volt och hoppa och sen så skulle vi trava över bommarna på ena långsidan. Vi fick till ganska bra volter, men när vi skulle rida över bommarna gick han iväg för snabbt och det resulterade med att det blev snubbel. Och sen så en gång när vi hoppa ett hinder på volten så släppte jag iväg honom för tidigt och han hoppa av för tidigt. Sötnöten drog ner sitt huvud så tyglarna blev ju jättelånga, och jag som inte hann med riktigt blev jätteförvånad att jag satt kvar. Sista språnget så fokusera jag ordentligt och lät honom inte hoppa fören jag sa till och då blev det ett riktigt fint språng.
 
Jobba hästarna i båda varven i trav på slutet och Saiguss gick riktigt fint!
Cissi sa att han jobbar mycket bättre när vi jobbar hästarna på fyrkanten och så. Jag tror att jag blir lite för fokuserad på uppgifterna som vi får. När vi ska hoppa tex så blir jag så extremt nervös och vill att allt ska gå perfekt så jag inte ramlar av. Måste verkligen slappna av och bara ta det lugnt lite, annars blir det pannkaka av allt iallafall.
 
Saiguss var dyngsur när vi var klara! Han brukar ju alltid bli svettig, men denna gång var det så att när man klappa honom så stänkte det typ.. Så skulle han gå ett pass till, söta hästen då ♥
 
Tyvärr så blev det inga bilder idag, men om det är hoppning nästa vecka, kanske jag kan få någon att filma och knäppa kort ;)
 
Oj sicken lång text det blev, men har ju inte uppdaterat på en vecka så nu har ni lite läsning iallafall, haha ;P
-Tova
Kommentarer
Postat av: anonym

jag tycker att eran blogg är jätte kul att läsa.Men ni bloggar bra 1-3 gånger i veckan det tycker jag är jätte tråkigt för om man har en blogg tycker "jag" att man ska blogga minst en gång per dag även om man bara lägger utt en bild

2012-08-23 @ 16:12:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback